Cluster 3-4-5
Groep 3: Mirte en Pieternel
Groep 4: Rinske en Jenny
Groep 5a: Sandra en René
Groep 5b: Mariëlle en Carmen
Welkom
Welkom op de algemene pagina van cluster 3-4-5. Hieronder vindt u het een en ander over het reilen en zeilen in de groepen 3, 4 en 5. U kunt dit zien als een aanvulling op de informatiefolder die u begin schooljaar heeft ontvangen. U vindt hier kort iets over de vakken die gegeven worden en zaken die nieuw zijn in groep 3, 4 en 5.
Lezen
Voor taal / lezen gebruiken we in groep 3 de methode Veilig Leren Lezen (de Kim-versie). In de eerste helft van groep 3 leren de kinderen alle letters via klankzuivere woorden. Het vlot lezen van klankzuivere woorden wordt in deze periode geoefend. In de tweede helft van groep 3 ligt het accent op het automatiseren van het leesproces, het technisch lezen en het begrijpend lezen. Er is veel aandacht voor mondelinge taalontwikkeling, stellen en woordenschat.
Vanaf groep 4 lezen we in de klas met de methode Atlantis. Deze methode biedt technisch lezen, begrijpend lezen en leesmotivatielessen aan in één methode. Wilt u weten wat uw kind moet kunnen op het volgende AVI-niveau? Kijk dan eens op de site www.avi-lezen.nl. We vragen u om ook thuis veel te lezen en voor te lezen, dan gaat het lezen steeds soepeler en daardoor wordt het steeds leuker.
Rekenen
Op Vlasgaard werken we met de rekenmethode Pluspunt. Deze methode biedt een duidelijke lesstructuur en veel herhaling om rekenvaardigheden goed te laten beklijven. Niveaudifferentiatie is een belangrijk onderdeel van Pluspunt, waardoor elke leerling op zijn eigen niveau uitgedaagd wordt. Digitale tools worden geïntegreerd om het leren van rekenen interactiever te maken en leerlingen extra ondersteuning te bieden.
Spelling
Vanaf groep 4 werken we met de methode Staal. Deze methode biedt spellinglessen aan waarin ook grammatica aan bod komt.
Schrijven
We leren schrijven volgens de methode Pennenstreken. De kinderen in groep 3 leren de schrijfletters gekoppeld aan de leesmethode. In de groepen 4 en 5 wordt dit uitgebreid met het verbonden schrift en de hoofdletters.
Werkhouding
Er wordt veel aandacht besteed aan omgaan met elkaar. Samen werken, samen organiseren, overleggen. Dit doen we met een maatjesstem. Kinderen worden zo bewust van hun werkhouding.
Creatieve vorming
De kinderen krijgen iedere week een aantal creatieve lessen. Er wordt een keuze gemaakt uit muziek, handvaardigheid, tekenen, drama en dans.
Gymnastiek
We gaan gymmen op dinsdag of woensdag. De kinderen nemen gymkleren en gymschoenen mee. Geef de spullen mee in een goede tas (rugzak).
Sociaal emotioneel
Sociaal-emotionele ontwikkeling vinden wij erg belangrijk in iedere klas. We willen graag dat ieder kind zich veilig voelt en met veel plezier naar school gaat. We werken met de methode 'Goed gedaan'. We starten het schooljaar, tijdens de ‘Gouden weken’, met lessen van grip op de groep om een stukje groepsvorming op een positieve manier te stimuleren. Ook zijn we veel bezig met het trainen van de executieve functies. Wat er vanuit groep 3 aangeboden werd, wordt vervolgt en aangevuld in de groepen 4 en 5.
JEELO
Op Vlasgaard werken we met Jeelo, (Je Eigen LeerOmgeving). Met deze thematische methode werken we aan 12 verschillende maatschappelijke thema's, verdeeld over twee schooljaren, waarin de zaakvakken en expressievakken verweven zitten. De kinderen werken klassikaal, op de computer en in groepjes aan projecten, presentaties etc. Daarnaast gaan we in het kader van ieder thema op bezoek bij een maatschappelijke instantie en komt er ook altijd iemand voor een gastles of presentatie op bezoek in de klas.
Door Jeelo zijn we al veel bezig met taal. Onze taallessen halen we dan ook uit de Jeelo-omgeving. Hierdoor kunnen we nog beter betekenisvol onderwijs bieden aan onze leerlingen.
Informatievaardigheden
In groep 5 wordt er gestart met het vak informatievaardigheden. We werken hiervoor met de methode Blits. De kinderen leren hier tabellen, grafieken, kaarten aflezen.
Engels
Met Engels beginnen we in groep 5. We werken met de methode Blink Engels. In deze methode staat elke twee lessen een actueel liedje centraal. Tijdens de les leren we woordjes en voorzichtig korte zinnetjes. De kinderen krijgen dit vak om de week.