Visie van Vlasgaard

Vlasgaard: ieder kind wordt gezien.

Een rijke plek om te ontdekken, leren en groeien.

Gezien worden. Daar begint goed onderwijs mee. Ieder kind moet zich thuis voelen zodra het Vlasgaard binnenstapt. Dit betekent: aandacht hebben voor elkaar, mogen zijn wie je bent en jezelf ontwikkelen op jouw niveau. In een veilige en fijne omgeving.

Als leerkrachten zorgen we ervoor dat we de kinderen kennen en begrijpen. Op basis van hun interesse, talent en vermogen bepalen we dan wat er nodig is om te kunnen groeien. We bieden uitdaging binnen de zogeheten ‘naaste zone van ontwikkeling’. Daarmee bedoelen we een speelse spanning die je stimuleert en op een creatieve manier prikkelt om nieuwe dingen te doen. Niet alleen leren met de lesmethodes in de klas, maar ook spelend, bewegend en creatief leren. Ieder kind wil immers leren.

Daarom streven we ernaar dat ieder kind zich ook ‘eigenaar’ voelt van het leerproces. Eigenaar ben je als je jezelf goed kent en zelf mee kan bepalen wat je nodig hebt. Met de hulp van de leerkracht en andere mensen om je heen, ontwikkel je jezelf en je kijk op de wereld. We bieden structuur waar het nodig is - en ruimte waar het kan. Zo scheppen we op Vlasgaard een rijke leeromgeving om in te spelen, te ontdekken en je talenten te laten groeien.

Voor een optimale ontwikkeling van kinderen zijn vertrouwen en een nauwe band tussen kind, ouders en school essentieel. Daarom hechten wij als school veel waarde aan de relatie met de kinderen en ouder(s). Wij zien die verbinding als een stevige driehoek. Een driehoek met liefst hele korte lijntjes waarin respect en vertrouwen is.